Tuesday, May 26, 2009

PeLuaNG KeDuA

setiap manusia di dunia ini pastikan tidak akan pernah lari dari membuat kesalahan sama ada sengaja atau tidak. kadang kala manusia juga sering tersalah memilih jalan kehidupannya sendiri apabila kegalapan memenuhi kekosongan hati. oleh itu bagi mereka yg telah sedar akan kesilapan dan kesalahan itu harus lah di berikan peluang untuk membetulkannya.
Di sini aku ingin berkongsi satu kisah benar yang berlaku di sekeliling aku berkenaan dgn peluang kedua. setelah pulang dari satu percutian yang menenangkan dan menarik aku di khabarkan dengan beberapa berita yang berlaku di sepanjang tempoh percutian itu. antara yang menarik perhatian aku adalah apabila ustazah memberitahu aku perkhabaran yang gembira dam membanggakan mengenai seorang insan yang bernama MOH NAJIMUDDIN.
apa yang mengkagumkan tentang Mohd Najimuddin ini adalah beliau merupakan salah seorang bekas pelajar SMKTAM. dia adalah seorang pelajar yang nakal, selalu ponteng sekolah dan selalu terlibat dengan masalah disiplin sekolah yang lain. sebagai seorang pengawas sekolah ketika itu aku dan rakan2 pernah menahan beliau akibat dari kesalahan disipin yag dilakukan. sehinggalah di satu tahap beliau di gantung sekolah dan akhirnya di buang sekolah ketika beliau di tingkatan tiga. sebagai seorang kaunselor sekolah ketika itu, ustazah berusaha untuk menggelakkan najimuddin daripada di buang sekolah. usztazah berusaha membuat pembelaan dan rayuan dari pihak sekolah untuk mempertimbangkan kes najimuddin ini kerana peperiksaan PMR sudah hampir tiba. bagi memujuk adik najimuddin kembali ke sekolah ustazah berusaha untuk berjumpa dengan kedua ibu bapa nya dan bercakap sendiri dengan adik najimuddin. dalam beberapa sesi itu aku pernah temankan ustazah untuk berjumpa keluarga nya dan beliau sendiri. di penddekkan cerita pihak sekolah mempertimbangkan rayuan ustazah dan membenarkan adik najimuddin kembali ke sekolah dan menduduki PMR namun najimuddin terkandas juga.
baru-baru ini TV 3 menyiarkan berita tentang kejayaan adik najimuddin yang telah berjaya mencipta kejyaan nya sendiri dlm bidang perniagaan. beliau kini membuka sebuah restoran makanan melayu di Kepala Batas, Alor Setar, Kedah iaitu RESTORAN SERI PERANTAU: ROTI CANAI DIDIE..pendapatan beliau kini mencecah purata RM 24 000.00 sebulan dengan purata keuntungan berjumlah RM 800.00 sehari. beliau bukan sahaja memgusahakan restoran makanan itu tetapi juga menawarkan kursus perniagaan kepada anak remaja yang berminat untuk menyertainya. peluang jedua yang di berikan oleh ibu bapa dan sanak saudara serta rakan-rakan adik najimuddin kini telah mendorong adik najimuddin untuk mencipta kejayaan nya sendiri.
jika beberapa tahun dahulu adik najimuddin merupakan seorang pelajar yang bermasalah dan anak yang bermasalah tetapi kini berkat doa kedua ibu bapanya dan sokongan daripada sekeliling menjadikan adik najimuddin seorang usahawan yang berjaya..
buat adik najimuddin..'i am proud of you'...:) TAHNIAH di atas kejayaan yang di capai. semoga hidup terus di berkati dan di rahmati Allah SWT. berkongsilah kejayaan itu dengan orang di sekeliling anda kerana setiap apa yang kita miliki hari ini adalah amanah dari Allah untuk di tadbir kan di muka bumi ini. semogahiduo terus di berkati..AMIN..

6 comments:

Anonymous said...

jom niage roti canai B..ado..:P

didie said...

sapa ni..?
suhada mna plak ni..???
....najmuddin..

najmuddin said...

shuhada dkt mana..???
kenal najmuddin ka...???

sHuHaDa said...

elfy : boleh ja...nak mule bile?easok leyh?i cashier u penebar roti nyer k...set!

didie : who r u? i'm noor shuhada binti jamaludin...

najmuddin : dkt alor star kedah.. erm knal tue tak sgt tapi tai jgk la setelah di ingtkan..

sHuHaDa said...

btw najmuddin...nie ker adik najumuddin yg di ceritakan di cnie? huhuhu mcm ne dpt blog nie...huhuhuhu

najmuddin said...

sila layari laman web
www.roticanaididie.com
thanks..