Tuesday, May 19, 2009

PeNGHaRGaaN BuaT YaNG TeRiSTiMeWa

16 mei 2009 yg lalu sepertimana semua sedia maklum adalah sambutan sempena Hari Guru Malaysia yang bertujuan meraikan pengorbanan seorang guru. Di sini saya ingin merakamkan pengahargaan saya buat seorang guru yang paling banyak berjasa dalam idup saya. Dia adalah kaunselor saya sewaktu di SMKTAM.


Puan Noor Afza Binti Osman.

Inilah orang nye yang saya maksudkan. Puan Noor Afza Bt Osman atau panggilan keramat Ustazah. Ustazah bukan sahaja seorang kaunselor untuk aku malah ustazah juga adalah seorang ibu dan jugak kawan untuk aku. Ustazah tak pernah jemu mendengar dan memberikan aku nasihat dan bimbingan dalam hidup aku. walaupun sudah hampir 6 tahun aku meninggalkan alam persekolahan namun hubungan aku dan ustazah kini menjadi semakin erat.

Aku dan ustazah sentiasa berjumpa dan berhubung antara satu sama lain. Sekiranya ustazah mendapat perkhabaran tentang apa-apa sahaja mengenai aku dan awan-kawan pasti ustazah akan menghubungi aku. Di kelapangan masa yang lain pulak ustazah dan aku akan keluar dan meluangkan masa bersama-sama.

ustazah : awk bz ke?jom bw sy pi mkn dkt mn2. lapar la...

aku : sy habis kelas kul 5 sy p amek ustazah. nak sy amek di mn?

ustazah : di rumah pun boleh.

ATAUPUN

ustazah :weekend ni ade plan x?

aku : free lg setakat ni.ad apa hal ustzh?

ustazah : jom kita pi shopping..pdng besar ka wang kelian ka penang ka..cik abg tak de g London.

aku : boleh. pg sy p amek ustzh ok?

ustazah : ok. dah lm sy tak shopping.

kami boleh menjadi kwn yg baik saling berkongsi masalah dan pengalaman. aku banyak belajar ttg kehidupan daripada ustazah. di antara kata-kata yg tersemat di hati aku adalah:

jadilah kawan yg sejati walau apa pun yg terjadi. awk jgn berputus asa teruskan berdoa untuk kwn2 awk. dlm bersahabat nie mmg bnyk cabaran.halangan dan dugaan.jadilah kwn sejati'

'masalah itu bukan lah beban tapi adalah cabaran.dugaan,ujian dan halangan yg mesti awk tempuhi utk menjadi seorg yg berjy. itu semua adalah rencah dlm mengapi kejayaan. awk mesti tabah dan kuat. yg paling penting niat awak dgn tuhan. mestilah jujur dan ikhls''

'sy mahu awk menjadi seorang kwn yg baik,anak yg soleh,pelajar yang cemerlang dan manusia yg berjy di dunia dan akhirat.itulah hadiah yg sy tunggu dan harapkan'

bnyak lagi kata2 dan nasihat yg maseh segar dlm ingatan aku. Ustazah akan sentiasa dekat di hati aku walau di mana jua aku berada.kata2 nasihat dan tunjuk ajar dari ustzah sentiasa bermain di telinga aku. Semuanya akan sentiasa aku jadikan panduan hidup aku.Insyaallah..




ini adalah beberapa gambar kenangan aku bersama kwn2 ketika menjalankan program dgn ustazah.masih bnyak lagi tapi kebanyakkan nya dlm hard copy tak pat nak upload.

kini ustazah sedang sakit dan sedang menerrima rawatan. namun Alhamdulillah ustzah semakin sberanur pulih dri pembedahan. kepada semua rakan2 anak murid ustazah sm2 la kita doakan semoga ustazah sehat sejahtera. Amin.

SELAMAT HARI GURU

&

TERIMA KASIH USTAZAH.

8 comments:

Anonymous said...

tak sangka melihat gambar sebenarnya ada yang kita telah cipta yang kita sendiri tak pernah terpandang... adik adik kita telah membesar dengan baik.. dan kita pun.. tanpa bantuan daripada orang luar... yang kadang kadang sungguh tak dapat dijangkakan...

Unknown said...

hamz as lonh as u know how to appereciate ur friend u will not lost anything...

u got to ake care of ur friendship..an the important bout to take care friendship is TRUST..that's shu always told us...

Anonymous said...

to hamz..just b honest with her..then u'll get her back and ur glory friendship moment..
shu always told us that she love u and friends..but there are a lot of thing that ruin the friendship too..

sHuHaDa said...

hamz@dd: yeah...mmg telah banyak yg tecipta cuma kdng2 kita shj yng lupa semua tue bila keegoaan dlm membuktikan sesuatu yg tak perlu dan tak pasti,kejujuran di lupakan maka segala yg tercipta akn termusnah jua..selagi mana pillar of friendship di pegang maka kemanisan dan keindahan itu pasti akan kekal bersama tanpa perlu memikirkan tentang org luar..:)

sHuHaDa said...

kimie: tq very much..yeah trust is what friends needs...

anonymous:i love all my friends:)

Anonymous said...

adik-adik kini yg dulu mentah makin membesar berbekalkan pengalaman & pengahayatan yg dapat dari nilai sebuah PERSAHABATAN..
i mish USTAZAH,i mish SMKTAM, I mish abg dd,kak shuhda,abg mali,abg pit dll.. i mish the moment we spent together..
x lupa arawh sahabat yg tercinta dan amat dirindui.. ADIM AFIQUE BIN AMID..
semoga rohnya dtempatkan bersama para solihin.aaaminn..
AL-FATIHAH

Anonymous said...

adik-adik kini yg dulu mentah makin membesar berbekalkan pengalaman & pengahayatan yg dapat dari nilai sebuah PERSAHABATAN..
i mish USTAZAH,i mish SMKTAM, I mish abg dd,kak shuhda,abg mali,abg pit dll.. i mish the moment we spent together..
x lupa arwah sahabat yg tercinta dan amat dirindui.. ADIB AFIQUE BIN AMID..
semoga rohnya dtempatkan bersama para solihin.aaaminn..
AL-FATIHAH

sHuHaDa said...

anonymous: friendship lasting forever..no matter wat was apen but friendship will get it back one day later..selagi ada ridu di hati, selagi ruang di hati, selagi ada kejujuran dlm menikmati pasti persahabatan itu akan kekal abadi..

tetapi sekiranya pillar of friendship itu di nodai maka persahabatan akan mula lenyap dari muka bumi ini..

i missed all of u too..no wory selepas kita belajar dari setiap kesalahan yang terjadi dan tidak menggulanginya lagi maka persahabatn yang manis dan kekeluargaan yang bahagia itu pasti akan terjalin semula..insyaAlllah..

semoga roh adib afique di cucuri rahmat..insyaAllah..amin..

thanx:)